3. РАЗРЕД
СРПСКИ ЈЕЗИК
Лирска поезија
1. Душан Костић: Септембар
2. Григор Витез: Какве је боје поток / Десанка Максимовић: Вожња
3.
Душан Васиљев: Зима
4. Мирослав Антић: Шта је највеће / Ф. Г. Лорка: Луцкаста песма
5. Драган Лукић: Свакога дана / Шта је отац
6. Бранислав Црнчевић: Љутито мече / Љубивоје Ршумовић: Аждаја своме чеду тепа
7. Милован
Данојлић: Љубавна песма
8. Љубивоје
Ршумовић: Домовина себрани лепотом
9.
Химна Светоме Сави
10.
Бранко Стевановић: Занимање Марка
Краљевића
Епска поезија
11.
Народне песме: Марко Краљевић
и бег Костадин,
Орање Марка Краљевића
Проза
1.
Ла Фонтен: Цврчак и мрав / Езоп:
Корњача и зец
2.
Народна приповетка: Свети Сава и сељак без среће
3.
Народна бајка: Чардак ни на небу ни на земљи
4.
Народна приповетка: Свијету
се не може угодити
5.
Бранко Ћопић: Изокренута прича
6.
Оскар Вајлд: Себични џин
7. Светлана Велмар Јанковић: Златно јагње (одломак)
8. Бранко В. Радичевић: Прича о дечаку и Месецу YouTube
9.
Ијан Макјуен: Реч-две о Питеру (одломак)
10. Јохана Шпири: Хајди
(одломак)
11. Народна бајка: Баш-Челик (читање у
наставцима)
12. Јасминка Петровић: Од читања се расте (читање у наставцима)
Драмски текстови
1.
Душан Радовић: А зашто он вежба
2.
Александар Поповић: Лед се топи
3.
Јованка Јоргачевић: Никад два добра
4. Лаза Лазић: Суђење
Популарни и информативни
текстови
Избор
из илустрованих енциклопедија и часописа за децу о значајним личностима српског
језика, књижевности и културе (Милева Ајнштајн, Михаило Пупин), знаменита завичајна
личност и др.
ДОМАЋА ЛЕКТИРА
1.
Бранко Ћопић: Доживљаји Мачка Тоше
2. Избор
из поезије Душана Радовића (Замислите,
Да ли ми верујете, Страшан лав, Кад је био мрак, Тужне ђачке
исповести, Здравица, Плави зец и друге песме)
3. Браћа
Грим: Бајке (по избору)
Књижевни појмови:
лирска песма, химна, епска песма, народна бајка, роман, поређење, персонификација (на нивоу препознавања), опис, дијалог, приповедање, епски јунак, драмска радња.
Граматика
Врсте речи: именице (градивне, збирне); придеви (присвојни, градивни); род и број придева; заменице (личне заменице); глаголи; лице и број глагола.
Именице
Подела речи на крају реда
(граница на самогласник).
Управни говор (први и
други модел). Неуправни говор.
Велико слово: писање
имена народа, вишечланих географских
назива (планина, река, језера, мора и сл.), празника, наслова књига и часописа;
Писање присвојних придева изведених од властитих имена (суфикси: -ов, -ев, -ин; -ски, -чки, -шки).
Речца не уз именице и придеве.
Наводници (у управном
говору, насловима дела, називима школа).
Сугласник ј (између самогласника и-о и о-и).
Скраћенице (мерне јединице за масу, дужину, време и запремину течности).
Граматика
Језичка култура
Краћи и дужи текстови – књижевни и
некњижевни, као и нелинеарни текстови.
Причање о догађајима и доживљајима,
стварним и измишљеним (усмено и писано).
Описивање људи, животиња и природе
(плански приступ) – усмено и писано.
Различите комуникативне ситуације
(комуникација са одраслима и са вршњацима; у школи, у продавници, телефонски
разговор, поздрављања, честитања и сл.).
Богаћење речника: речи истог или
сличног значења; речи супротног значења; речи које значе нешто умањено и
увећано (уз одговарајуће текстове из лектире).
Правописне вежбе: вежбе допуњавања и избора правилног облика речи; диктат, аутодиктат.
Језичке вежбе: проширивање и
допуњавање реченица различитим врстама речи, промена реда речи у реченици, промена дужине
реченице.
Лексичко-семантичке вежбе: речи који
припадају различитим тематским скуповима; речи супротног значања али исте врсте
и истог рода и броја, промена граматичког лица у тексту; основно и пренесено
значење речи и друго.
Стилске вежбе: састављање прича на
основу задатих речи; сажимање или проширивање познате приче (текста), мењање
краја приче (текста); настављање приче на основу датог почетка; промена
становишта (нпр. увести у текст нове ликове; сместити бајку у далеку будућност...).
Говорне вежбе: рецитовање, изражајно читање, сценско приказивање драмског / драматизованог текста и сл.
Радна свеска српски 3. разред - Завод
Радна свеска српски 3. разред - Атос
Радна свеска српски 3. разред - Атос
МАТЕМАТИКА
БРОЈЕВИ
Бројеви
прве хиљаде.
Бројеви до 1000
Сабирање
и одузимање (усмени и писмени поступак).
Сабирање троцифрених бројева Одузимање -- провера знања
Множење
једноцифреним бројевима и бројем 10 и дељење бројевима прве десетице са и без остатка (усмени и писмени поступак).
Зависност
резултата од промене компонената.
Једначине облика: a + x = b, a – x = b, x – a = b, a × x = b.
Неједначине облика: a ± x < b, a ± x > b, x – a < b, x – a > b.
Једначине и неједначине
Римске цифре D, М.
Троцифрени бројеви и римске цифре
Разломци.
Упоређивање
разломака са једнаким имениоцима.
Децимални запис броја са једном децималом.
Кружница и круг.
Правоугаоник и квадрат.
Обим троугла, квадрата и правоугаоника.
Цртање паралелних и нормалних правих помоћу
лењира.
Конструкције троугла и кружнице.
Мерење масе (kg, g, t).
Мерење времена (деценија, век, секунд).
Мерење дужине (mm, km).
Мерење запремине течности (l, dl, cl, ml, hl).
Облици рељефа: узвишења (подножје, стране, обронци, врх), равнице и удубљења. Рељеф у мом крају.
Површинске воде: река и њене притоке (лева и десна обала); бара и језеро. Површинске воде у мом краја.
Групе људи: становници и народи краја (права и обавезе; обичаји; суживот).
Производне и непроизводне делатности и њихова међузависност. Село и град, њихова
повезаност, зависност и међуусловљеност.
Значај и улога саобраћаја. Путнички, теретни и информациони
саобраћај.
Безбедно понашање ученика на
саобраћајницама у крају. Опрема за безбедну вожњу ролера, тротинета и бицикла.
Течно, гасовито и чврсто стање
воде. Кружење воде у природи.
Промене при загревању и хлађењу
ваздуха (промена температуре, запремина и кретање ваздуха).
Услови за живот, ланац исхране
и међусобни утицаји у животним заједницама:
- Копнене
животне заједнице: шуме, ливаде и пашњаци;
- Водене
животне заједнице: баре, језера и реке.
Култивисане животне заједнице: воћњаци,
повртњаци, њиве и паркови.
Значај и заштита земљишта и копнених животних заједница.
Значај и заштита вода и водених животних
заједница.
Животне заједнице у мом крају и човеков
однос према њима.

Умањено приказивање објеката и приказивање
из ,,птичије'' перспективе.
План насеља.
Географска карта Републике Србије: картографске боје,
картографски знаци).
Мој крај на географској карти Републике
Србије.
Историјски извори (материјални, писани и
усмени).
Кретање
тела по путањи (правилинијско и
криволинијско).
Утицај јачине деловања на
пређено растојање тела.
Дејство Земљине теже – падање
тела. Утицај облика тела на брзину падања.
Извори светлости (природни и
вештачки). Како настаје сенка – облик и величина сенке.
Промене материјала: повратне
(истезање, савијање, ширење/скупљање; испаравање, кондензовање, топљење/очвршћавање)
и неповратне (сагоревање, рђање).
Сличности и разлике међу
течностима (вода, уље, детерџент за прање судова, мед, млеко, сок од лимуна).
Вода и друге течности као
растварачи. Зависност брзине растварања
од уситњености материјала, температуре течности и мешања.
Топлотна проводљивост материјала.
Значај рециклаже. Разврставање отпада од пластике, стакла, папира, метала.
Рационална потрошња.












































